استاد سید جمال ترابی طباطبایی(پدر سکه شناس ایران)

اولکم آذربایجان

تبلیغات در سایت ما
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما

تبلیغات سایت

استاد سید جمال ترابی طباطبایی(پدر سکه شناس ایران)



رشته : باستان شناسی
 گرایش : سكه شناسی
 والدین و انساب : سیدجمال الدین ترابی طباطبایی اولاد میرزا محمدرضی الحسنی الحسینی است كه ریشه و اصل كمالات استاد، برگرفته از خاندان پاك نبوی است كه نسبت طاهرشان با سی و سه پشت به كریم اهل بیت ـ حضرت امام حسن مجتبی (ع) ـ می رسد و بدیهی است كه نشوونما در محیطی پاك و در دامان سلاله پیامبر، دوران كودكی و نوجوانی و جوانی ایشان را مشحون از سیادت و متانت و معنویت ساخته است و با همین پرورش مفید و روحیه ای شاداب بود كه در شوق تحصیل و تدریس، روی به مدرسه و دانشگاه نهاد تا هرچه بیشتر بر اطلاعات خود بیفزاید و خود را برای فعالیت های سترگ در جهت خدمت به ایران و جهان آماده نماید.

تحصیلات رسمی و حرفه ای : تحصیلات ابتدایی را در دبستان تمدن و متوسطه را در دبیرستان های رشدیه و فردوس تبریز به پایان برد و سپس در رشته تاریخ و جغرافیا و علوم تربیتی در دانشسرای عالی تهران مشغول به تحصیل شد و همزمان با رتبه یك دبیری به استخدام وزارت فرهنگ (وزارت آموزش و پرورش) درآمد.

استادان و مربیان : ترابی طباطبایی در شاخه های مختلف درخت پربار علم از محضر اساتیدی خوشه چینی كرده كه هر كدام مانند ستاره درخشانی در آسمان علم و فرهنگ می درخشند كه از جمله این اساتید عباس اقبال آشتیانی، نصرالله فلسفی، علی اكبر بینا، وحیدالملك شیبانی، مجیر شیبانی، احمد مستوفی، محمد معین، پرویز ناتل خانلری، مسعود خان كیهان و محمدباقر هوشیار را می توان نام برد.

مشاغل و سمتهای مورد تصدی : ترابی طباطبایی در سال ۱۳۳۷ مأمور تشكیل و تدوین موزه آذربایجان شد و تا سال ۱۳۴۰ به عنوان رئیس موزه مشغول به خدمت بود. از آن سال در دانشسرای مقدماتی پسران و دختران و دبیرستان دهخدا و ایراندخت تبریز به تدریس پرداخت. در سال ۱۳۴۶ به وزارت فرهنگ و هنر منتقل و تصدی موزه آذربایجان را به عهده گرفت. تا سال ۱۳۵۲ رئیس موزه بود و از آن سال تا ۱۳۵۷ ریاست اداره باستان شناسی و فرهنگ عامه آذربایجان شرقی را بر عهده داشت و در این سال با شغل سازمانی كارشناس آثار باستانی و فرهنگ عامه بازنشسته شد.

 فعالیتهای آموزشی
: ترابی طباطبایی بعد از اتمام تحصیل در ساوه و دامغان مشغول تدریس گردید. سپس به تبریز منتقل و به تدریس علوم اجتماعی و تعلیم رسم فنی، زبان فرانسه و كارهای دستی پرداخت. از سال 1340 در دانشسرای مقدماتی پسران و دختران و دبیرستان دهخدا و ایراندخت تبریز به تدریس پرداخت. استاد ترابی كه در گروه تاریخ دانشگاه تبریز چند سالی سكه شناسی تدریس كرده،
 در مورد انتقال تجربه های ارزشمند خود در باب سكه شناسی، خط شناسی و كتیبه خوانی می گوید: «عقیده بر این دارم كه اندوخته علمی و معنوی را نبایستی به گور برد.» وی همواره می نویسد و همیشه به دنبال مطلب و مأخذ و هدفی است و تا به نتیجه نرسیده، دست از تحقیق و پژوهش بر نمی دارد.

سایر فعالیتها و برنامه های روزمره : دوره بازنشستگی استاد ترابی طباطبایی به منزله شروع كار بیشتر برای وی تلقی شده و بعد از بازنشستگی اقدام به جمع آوری و تدوین آثار علمی و تحقیقاتی خود و چاپ آنها به صورت كتب و مقالات متعدد نموده است.

جوائز و نشانها
: كتاب سكه های آق قویونلو و مبنای وحدت حكومت صفویه در ایران چاپ ۱۳۵۵ وی به عنوان كتاب سال معرفی شده و جایزه بهترین كتاب سال را به خود اختصاص داده است.

 آثار : آثار باستانی آذربایجان ویژگی اثر : چاپ 2 رسم الخط ایغوری و سیری در سكه شناسی ویژگی اثر : چاپ 13513 سكه های آق قویونلو و مبنای وحدت حكومت صفویه در ایران
 ویژگی اثر : چاپ ، این كتاب به عنوان كتاب سال معرفی شده و جایزه بهترین كتاب سال را به خود اختصاص داده است.4 سكه های اسلامی دوره ایلخانی و گوركانی ویژگی اثر : چاپ 5 سكه های شاهان اسلامی ایران ویژگی اثر : چاپ 13506 سكه های ماشینی ایران و مقدمه ای بر سكه شناسی ویژگی اثر : چاپ 7 سكه های ماشینی و سیری بر سكه شناسی ویژگی اثر : چاپ دوم با تكمله 8 كلیبر (سرزمین دژهای تسخیرناپذیر) مسجد صفوی خسروشهر ویژگی اثر : چاپ 10 مسجد كبود تبریز ویژگی اثر : چاپ دوم با تكمله11 نسب نامه شاخه ای از طباطبایی های تبریز ویژگی اثر : چاپ12 نقشها و نگاشته های مسجد كبود تبریز ویژگی اثر : چاپ 1349

منبع:پرتال فرهنگی و اطلاع رسانی راسخون rasekhoon.net


استاد طباطبایی، بعد از ‌نیم قرن تلاش و تحقیق در عرصه فرهنگ، تاریخ و هنر به دلیل بیماری گوارشی و کهولت سن در سال 88 به دیار باقی شتافت
پیکر این عکاس و محقق برجسته  از مقبره الشعرای تبریز تشییع و در قطعه هنرمندان وادی رحمت این شهر آرام گرفت.
روحش شاد



 


بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: